Ska man aldrig känna sig pigg?

Idag började jag 12:15. Jag hade klockan på 9:30, men vaknade 9:00 för jag behövde gå på toa. Jag ställde sedan om klockan till 9:50 och hann somna om innan klockan ringde. Sen såg jag "Våra bästa år" innan jag klev upp och gjorde mig i ordning för jobbet.

Igår när jag kom hem så var jag jättetrött! Jag kände mig ju inte pigg på hela dagen och kvällen var inget undantag. Jag såg i alla fall både "Prison Break" och programmet som gick efter. Jag tyckte ju att det kändes som en förkylning låg i kroppen och det gör det säkert. I morse när jag vaknade kände jag nämligen ett bekant brännande på överläppen och mycket riktigt, ett stort munsår hade blossat upp under natten.

Jag var till apoteket på första rasten för att köpa Anti för 99,50. Man ska ju egentligen börja innan munsåret blossar upp, men det är ju inte så lätt när man inte ens kännt att det var på väg.

Jag jobbar kväll hela denna vecka. Det är jätteskönt att få sova om morgnarna, men det blir inte mycket tid över till annat. I morgon ska jag i alla fall försöka ta mig till någon affär och handla lite mat.

Just det ja... A är ju hemma med brutet ben och sjukskriven till 25 feb. Han lämnade in (jag gjorde det åt honom) papperen till försäkringskassan 3 januari. Jag ringde nu och frågade om när han kunde förvänta sig en utbetalning. Då säger idiothandläggaren nåt i stil med ''ja, men det står här att andra arbetsuppgifter kan möjliggöra arbete''. Ja, jag vet att det fanns nån sån idiotisk formulering, men på ALLA andra frågor står att han INTE ska jobba och INTE belasta foten på MINST sex veckor! Jag har tom mailat sjukhuset o frågat om det är tänkt att han ska kunna jobba eller ej och svaret var att han var HELT sjukskriven till 25 feb. Jag fick förklara för handläggaren att han inte ALLS får stödja på foten och att han INTE tar sig NÅGONSTANS utan sitter hemma i lägenheten och har kryckor för att ta sig till toaletten.
Han har ju varit med mig till Willys och var ju HELT SLUT efter det. Nu vill han inte ens följa med, utan ber mig handla åt honom. Jag blir GALEN på försäkringskassan!! Just det, vet ni vad hon mer sa?!  Jo, att det är högre krav på arbetslösa, VARFÖR!?!??! Ska en arbetslös ha större möljligheter att jobba med brutet ben än dom som har ett jobb?!?!?!?! Jag berättade för henne att han faktiskt försökt göra nåt åt sin situation, att han tänkt åka till Frankrike för att söka jobb på grund av att han inte hittat nåt jobb här i Gävle, men att det ju inte går på grund av ATT HAN HAR BRUTIT BENET OCH ÄR GIPSAD TILL KNÄET!!!! Den dumma kossan verkade tillslut förstå att det var ''på riktigt''. (Hon sa nåt att ''jaaaa... det står ju här att han inte får belasta benet på sex veckor'', men lade snabbt till att det borde ha gått sex veckor nu. NEJ, det har gått ungefär fyra veckor, ganska precis.)
På nyheterna igår stod att hoten mot försäkringskassans anställda dubblerats - jag förstår det! Nu ringde JAG, en svensk tjej som både kan formulera mig och vet hur man ''beter'' sig i telefon (att det inte är nån idé att skrika, gapa och bli arg, utan istället lugnt och sakligt argumentera för sin sak). Vad hade hänt om A, med sin inte flytande svenska, ringt istället? Han hade förmodligen blivit överkörd och utan pengar.
Nu fick jag ett löfte om att hon skulle försöka få utbetalningen klar till och med fredag, annars skulle hon ringa.

Suck, nu är jag återigen irriterad på försäkringskassan... jag som ju hade ''glömt'' detta...

Kramar, Sofia


Kommentarer
Postat av: Hanna-Stina

Vad är det med myndigheter egentligen? Måste man vara motvalls och ha konstant PMS för att få jobba där eller? *suckar*

Postat av: AnnaSv

FK ger en magsår och högt blodtryck!!!

Jag har inte haft annat än problem med dom! Speciellt då när jag bröt armen och inte kunde ta hand om mina egna barn. Min käre sambo har ju blivit helt diskriminerad av dom, fått sin lön sänkt bl.a. Tänk vad många det är som blir lurade pga att de inte kan språket. Jag blir tooooookig!!!

*arg på FK*

Fast idag när jag ringde dom så fick jag prata med en schysst kille (som jag tog namnet på, vilket man ALLTID ska göra eftersom de efteråt alltid hävdar: "nääää, deeeeet har vi aaaaaaldrig sagt...")

Kram AnnaSv

2006-01-26 @ 11:01:30
URL: http://annasv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback