Halsfluss igen

I söndags så var jag och mamma ner till Uppsala för att shoppa saker till min nya lägenhet på Bauhaus. Vid bänkskivorna slog halsflussen till... Jag hade haft ont i halsen sen på lördagen och kände mig ''bakfull'' när jag vaknade på söndagen trots att jag inte druckit annat än mineralvatten. Jag var fortsatt trött, men inget konstigt. Men, sen gjorde halsen tokont och jag riktigt kände hur jag fick feber.

Jag valde ut mina bänkskivor och gick vidare till målarfärgen och valde ut den. När vi sen hade betalt allt och skulle lasta det i släpvagnen så orkade jag knappt lyfta en förpackning laminatgolv. Bara en halvtimme-timme tidigare hade jag ju lastat alla tretton på vagnen! Mamma fick sköta det mesta av pålastningen och i bilen hem kunde jag knappt hålla mig vaken. Jag trodde att det var influensan som hade kommit och plågat mig.

När jag kom hem så såg jag att högra halsmandeln var full i vita prickar och febern låg på 39.1 efter ens stunds vila. Jag bestämde mig för att ringa till hälsocentralen på måndagen. Måndagen kom och febern hade stigit till 39.3 efter nattens vila. Jag fick tid på hälsocentralen klockan två och min syster kunde tack och lov skjutsa dit mig. Jag var inne hos läkaren i ca trettio sekunder. Han kollade i halsen, sa att det var halsfluss och att han skickar penicillinrecept till apoteket. Han frågade några korta standardfrågor om andra mediciner och om jag känner mig frisk i övrigt. Eh, NEJ! Det är andra halsflussen på en och en halv månad och dessförinnan var jag förkyld och därefter har jag varit hemma med huvudvärk. Jodå, men det är inget konstigt att halsfluss tar om. Om det kommer tillbaka en tredje gång så får vi kolla upp det... Jahapp, det var det! 150 kr/halvminut! Inte dåligt betalt precis!

Jag ringde igår för att få sjukskrivning (han sa det ''om du inte är frisk på onsdag så får du ringa så ordnar vi med sjukskrivning'') och fick den urbota korkade frågan ''du tror inte att du orkar jobba imorgon då''. Jovars, med över 38 i feber och fortfarande ett par vita prickar på den vänstra halsmandeln (som inte var infekterad alls från början) så vore det nog lysande att gå till jobbet! Jag svarade; Nej, det tror jag inte, jag har ju fortfarande feber...

Idag är det torsdag. Jag har ätit penicillin i tre och en halv dag. Jag har fortfarande väldigt ont i den högra halsmandeln och är svälld så att det syns utanpå halsen. Om det inte har gett med sig till imorgon så ringer jag hälsocentralen igen .Jag är ingen läkare, men verkar det inte normalt att ta lite prover i alla fall?

Jag orkar verkligen inte med en tredje sväng halsfluss. Då måste jag läggas in med dropp! De första dagarna kräktes jag upp det lilla jag lyckades få i mig. Det handlade alltså om några få småklunkar vätska och vid nästa gång jag måste resa mig för att gå till toa, så kräktes jag. Jag har legat och yrat här hemma om att "kan inte nån hjälpa mig till toa" fast jag vet att jag är helt ensam här, och legat och ropat "mamma, mamma", i alla fall har det kännts som att jag ropat, i själva verket var det nog mer som viskningar.

Febern är lägre nu i alla fall, bara några snäpp över det normala. Men, jag är sååå trött! Igår sov jag flera timmar i streck fler gånger under dagen. Mamma ringde vid åttatiden och då vet jag inte hur länge jag hade sovit. Länge i alla fall! Det innebar att jag inte somnade förrän ett-tiden i natt och sov till kvart i tolv idag... Än så länge har jag inte sovit middag idag. Får se om jag somnar efter detta (har inte orkat sitta vid datorn och att skriva känns ganska så jobbigt) eller om jag håller mig vaken.

Hur det går med renoveringen? Ja, säg det! Ingenting har hänt, absolut ingenting! Jag är bra mycket fattigare i alla fall, för jag har handlat en heeel del! Låt mig vara frisk nu! Jag behöver mina krafter för att jobba på jobbet, och för att jobba i lägenheten.

Kram, Sofia

Kommentarer
Postat av: Linda

Ååå låter inte skoj alls! Vila vila vila, tänk inte på jobb eller renovering. Huvudsaken är att DU blir frisk! Hoppas att du får en skön helg, trots omständigheterna.
Kram

2006-11-17 @ 09:32:12
Postat av: Carro

Krya på dej

2006-11-17 @ 11:10:19
Postat av: Sofia

Tack! :)

Halsen gör inte ont idag iaf, och jag känner mig FRISK! Jippi!!

Kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback