Renoveringen har börjat

Vaknade 11:55 och funderade vad som hade hänt! Jag somnade vid halvtolvtiden igår och det är inte helt normalt att sova mer än tolv timmar! Det är väl helt enkelt ett bevis på att jag inte mår riktigt bra, även om jag låtsas göra det.

Jag gick upp och kollade på herrarnas stafett från Gällivare. Det gick ju bra de två första sträckorna, och även sista sträckan var över förväntan. En total åttonde plats känns väl lite sisådär, men med tanke på att två åkare var reserver, så får det väl ändå duga!

Jag blev kvar i soffan ett tag. Kollade lite på nån repris av Top Model Sverige. Det var den omgången då Arwen var med. Sen ringde jag syrran vid fyra och frågade om vi skulle äta upp resterna från gårdagens taco-middag. Jag tog med köttfärs och creme fraische, åkte förbi ICA Plus och köpte två kryddmixar och en påse tex-mex ost. Det visade sig att det som fanns kvar från igår var lite grönsaker. Vi fixade maten och när vi ätit, druckit thé, babblat en massa, så var klockan sex. Då gick jag över till min nya lägenhet för att skruva lite köksskåp.

Jag började med att koppla in "stereon" som jag lånade med mig från syrran. Det är ju alltid trevligt att kunna lyssna på lite radio medan man fixar.

Jag skruvade ett köksskåp, sen gick jag och rev lite tapet högst sporadiskt. Syrran kom dit lagom till att jag skulle börja med köksskåp nummer två. Det var det övre hörnskåpet, så det var lite trixigare än det första. :-) Tyvärr hade jag ingen hammare med mig, så jag kunde inte spika dit bakstyckena, men det får bli en annan gång.

Kök

Så här ser mitt kök ut just nu. På högskåpet och de nedre skåpen så sitter gamla, inrökta luckor. De vita luckorna är nya, men de föll mig inte riktigt i smaken. På bilden ses också den enorma stereo som jag lånade av syrran! Men, den spelar radio, och det räcker gått åt mig!

Kök2

Resten av köket. Kökskranen är ny, men tyvärr gillar jag den inte riktigt. Jag vill ha en sån där hög, böjd, fin kran! Lägg märke till att kyl och frys har olika handtag. Det beror på att det är två år mellan dem! Det får jag nog leva med, jag kan ju inte köpa ny kyl och frys på grund av skönhetsfel. Eller, kan jag?

Kök3

Här syns en stor del av alla kartonger med köksskåp! Det blir en hel del skruvande! Golvet ska jag ha kvar. Det är klinkersliknande laminatgolv och det är något som jag själv skulle ha kunnat valt. Min nya bänkskiva syns också. Jag valde en mörk, så att det ska matcha golvet och bryta av fint mot ekluckorna och mina vita vitvaror.

Kök3

Förutom kartongerna så syns också de bruna fönstren. Jag tror att jag ska vitmåla de bruna partierna. Syrran säger att det inte är någon bra idé nu när det är kallt ute. Det kommer att ta för lång tid för färgen att torka. Jag ska prata med en målarkompis och se om han har någon annan åsikt. Om inte, så målar jag själva listerna nu och runt själva fönsterrutan mot sommaren. För om jag inte målar någonting nu, så kommer jag troligen att behöva tapetsera om sen när jag gör det.

Spis

Spisen är det egentligen inget fel på, men jag kan för mitt liv inte förstå varför man köper en spis med traditionella plattor istället för häll! Jag kommer att köpa ny spis, för jag har hällspis idag och jag har ingen lust att byta ner mig! Nån som vill köpa spisen på bilden? Skriv en rad bland kommentarerna! :-D

Badkar

Badkarsköpet, liksom badrumsrenoveringen, är också lite korkad faktiskt. Badkaret är ca 140 cm långt (uppskattningsvis, jag har glömt att mäta det), och badrummet är några centimeter mer än 160 cm brett. Liksom, varför köper man inte ett 160 cm långt badkar? Ahh, tänkte inte på det....

Som synes så ligger det våtrumsmatta på golvet, och även om det inte syns så väl, så är det våtrumstapet på väggarna. Min fråga var naturligtvis; "Varför kaklade du inte?" Han sa att han skulle ha fått betala 80.000 för att ha fått det kaklat, och betalade istället ca 30.000 för våtrumsmatta och tapet. Det inkluderar diverse rörarbeten och nya vitvaror till badrummet. Jag kommer att kakla för under 15.000. Inklusive arbetskostnad och material, men exklusive toalett, handfat och rörarbeten (rörarbetena hade kostat 10.000). Jag har köpt nytt badkar. Ett hörnbadkar modell mindre och utan bubblor (för jag vill inte ha bubblor). Badrummet är ju i alla fall fräscht, så kaklingen kommer att få vänta till våren eller något sådant.

Dags att sova!

Kram, Sofia


Kommentarer
Postat av: pinglanmadde

va roligt att se nya lägenheten! det blir säkert kanonfint när det är klart!
har totalt missat att du har en blogg, så det här var faktiskt första gången jag kikar!(tror jag;-))

det ska bli kul att se resultatet på lägenheten sen!

2006-11-22 @ 14:41:17
Postat av: Cecilia

Ser super trevligt ut!! Och när det är klart blir det säkert super!!!

ALlt bra annars gumman??
Kram kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback