Strömavbrott

Jag började gäspa redan vid 20:30 och tänkte gå och lägga mig och läsa lite. Vid närmare eftertanke så slog det mig att jag hade ett paket lammfärs liggandes på köksbänken och väntade på att tas om hand om.

Vid niotiden så började jag krydda färsen, blandade i ett ägg, hackade lite persilja och blandade ner. När jag satte på spisen så blinkade kökslampan till innan allt sedan slocknade. Suck! Fram med mobilerna för att ha hjälpligt ljus för att byta säkring. Hmm, alla tre säkringar intakta? Jordfelsbrytaren hade inte slagit ifrån? Hmm... Jag fick ringa jouren och efter ett tag ringde jourkillen.

- Har du kollat säkringarna.

-Ja, alla är intakta och precis allt är svart här hemma.

-Har du nån jordfelsbrytare i lägenheten.

-Ja, jag tror det, vad är det egentligen? Är det "till och från" på proppskåpet? I så fall stod den på "till" och jag har provat att slå ifrån och sen till igen...

-Du, då är jag på väg till dig nu!

-Bra!

En kort tid förflöt. Jag började plocka undan lite skor och grejjer som låg och skräpade i hallen, samt ställde ner den lilla disk jag hade på diskbänken i diskhon. Sen gick jag ut på balkongen och strax därefter kom jouren.

-Är det du som ska fixa min el?

-Japp, det stämmer, börjar det bli mörkt?

-Haha, ja, det kan man säga.

Han gick in för att byta huvudsäkring och sa att han skulle komma ut sen. Några minuter senare kom han ut.

-Nu funkar det va?

-Ehm, näe, tror inte det? Vänta, jag ska kolla igen.

-Nej, det funkar inte. Allt är fortfarande svart.

-Okej, är spisen avstängd?

-Jaaa....

-Jag går in igen, sen kommer jag upp!

Jag vankade lite av och an, visste inte vad jag skulle göra i mörkret. Jourkillen kom upp efter ett tag.

-Du, det var lite mer än jag trodde....

-Jahaaa....?

-Ja, elledningen till din huvudsäkring har bränts av...

-Okeeej..., och det innebär?

-Ja, jag måste ringa en elektriker (med betoning på i:et)...

-Aha, okej...

Tiden gick. Han fick till slut tag på en elektriker och ca en timme och en kvart efter att strömmen gick så kom elektrikern.

De bröt strömmen för mina grannar ovanför och nedanför, vilket resulterade i att de kom ut på balkongen och undrade vad som stod på. Grannen ovanför förstod nog, för jag hade varit upp dit för att låna en tändare. Egentligen skulle jag ha kunnat skriva en lång blogg om rökares kleptomani, men eftersom jag inte ska göra det nu, så får jag nöja mig med att säga att min pojkvän, rökaren, har en förmåga att lägga alla mina tänd-don i sin ficka. Så, jag kunde varken hitta tändare eller tändstickor när jag som mest behövde dem! Grannen kunde i alla fall hjälpa mig. Grannen är också rökare.

Det tog uppmot en halvtimme innan jourkillen knackade på min dörr och sa att jag kunde slå på elen igen (han hade tidigare bett mig slå av strömmen). Däremot ville dom inte att jag skulle använda spisen. Det var nämligen så att allt var förstört, så elektrikern hade fått koppla förbi för att jag överhuvudtaget skulle få ström till lägenheten. Om jag startade spisen igen så skulle det kunna innebära att strömmen gick igen.

Okej. Lammfärsen ställdes in i kylskåpet, och jag hoppas att den håller sig fräsch till i eftermiddag.

Det lovades att allt med min el skulle fixas under förmiddagen. Så, håll tummarna för det!

Jag har alltså ingen mat med mig idag heller. Men idag känns det inte som att det är mitt fel.

Kommentarer
Postat av: Carro

Skönt att ha något att skylla på ;)

2006-09-07 @ 13:26:28
Postat av: AnnaSv

Hur har det gått med elen? är allt ok nu? Har de fixat den brända kabeln?

Jobbigt med strömavbrott!

Kram,
AnnaSv

2006-09-11 @ 06:59:24
Postat av: Sofia

Carro, vet inte om det var så skönt att kunna skylla på elen. Hade verkligen föredragit att ha el, så att jag hade kunnat steka biffarna som jag förberett. Som tur var så var inte köttfärsen förstörd till dagen efter. :)

Anna, ja, dom var och fixade den brända kabeln på riktigt dagen efter. Jag fick den bara provisoriskt lagad på kvällen, så att jag kunde tända lampor och så. Det var riktigt läskigt, för det luktade bränt i trappen. Tur att man har en huvudsäkring utanför lägenheten, annars hade det kanske börjat brinna inne hos mig. Huh!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback